Småviltjakt 2023

Forhåndssalg av småviltjaktkort på våren, etter/søknad trekning, er en grei og forutsigbar ordning både for jegerne og fjellstyret, med unntak av år med så lav fuglebestand at det stenges for jakt. Etter flere år med stengt rypejakt blir det i år et todelt opplegg.

Forhåndssalg av harejakt fortsetter som tidligere, mens det avventes med salg av fuglejakt til etter taksering i august. Salg av disse kortene vil da skje etter «først til mølla» prinsippet 1/9-23.

Søknad om harejakt i Gausdal statsallmenning blir lagt ut for søknad/salg på www.inatur.no 15.03.2023 for følgende jegergrupper:

  • Harejakt for utenbygdsboende med hund, Gausdal vestfjell link

Søknadsfristen i år er 12/4-2023, og etter fristens utløp foretas det trekning. De som ble trukket ut får e-post om dette, og de får en kort frist til å takke ja/nei. Info om når første trekning er foretatt blir lagt ut på vår hjemmeside.

MERK AT;

  • Kun søknader som er levert på inatur.no innen fristen er med i trekningen.

  • Du kan søke om jakt før du har betalt jegeravgiften, men før du får kjøpt jaktkortet må jegeravgiften være betalt.

  • De som blir trukket ut får en e-post om dette. Pass derfor på at du har registrert riktig e-post og telefonnummer hos Inatur.

  • Det er ikke tillatt for èn jeger å registrere flere søknader hos oss men du kan legge inn så mange alternativer/perioder du ønsker på èn søknad. Du må derfor velge om du vil søke sammen med andre eller søke alene. Doble søknader blir slettet. Søkes det som jaktlag vil alle få samme tilbudet.

  • Du får en frist til å takke ja/nei og den må overholdes. Du får kun ett tilbud. Hvis du ikke får et tilbud i første trekning står du på venteliste. Vi tildeler videre fra denne ventelista når noen takker nei til tilbudet sitt. Hvis du har takket “nei” eller ikke betalt jaktkortet innen fristen forsvinner du også fra ventelista vår.

  • Jaktkortet er personlig, og kjøpte jaktkort endres eller refunderes ikke. Dvs. at det ikke er mulig å endre navn eller periode (uansett årsak) på jaktkort eller søknad etter at søknadsfristen har gått ut.

  • Du kan ikke benytte deg av hund på et jaktkort uten hund. Det gjelder uavhengig om det er din eller andres hund, om hunden er i bånd eller løs, og uansett rase.

  • Vi gjør oppmerksom på at det er du som er ansvarlig for å sette deg inn i gjeldende lover og regler. Les nøye gjennom all info om jakta. (Endelige regler med jakttider, kvoter osv. er klare 1/9-23)

  • Jakttid, kvote og jaktområde kan endres før og under jakta uten at dette gir rett til at man får penger tilbake (jf. angrerettsloven § 22). Vi forutsetter at årets jakt går som vanlig. Skulle det imidlertid vise seg, etter taksering, at bestandsforholdene er veldig dårlige og at vi ikke har ett jaktbart overskudd, så må vi ta konsekvensen av det. Innbetalt beløp vil kunne bli refundert, med fradrag av et administrasjons-gebyr på 15% av kjøpesummen.

  • Fellingsrapport (på www.inatur.no) må gjøres umiddelbart etter avsluttet jakt uavhengig om du har skutt noe. Det skal leveres én rapport pr jeger.

  • Hvis du ikke har levert fellingsrapport får du ikke kjøpt jaktkort neste gang.

Trenger du veiledning i hvordan du søker? Se film her

NB! For å få kjøpt jaktkort må jegeravgiften din være registrert som betalt i Jegerregisteret. Hvis du betaler gjennom https://w2.brreg.no/jegerregisteret/betaling/  blir den registrert med en gang. Betaler du via nettbank eller andre betalingsløsninger må du påregne 3-5 dager før den blir registrert i jegerregisteret.

Følg med på våre nettsider og på Facebook for oppdatert informasjon.

Jaktkortsalg til innenbygdsboende legges ut på www.inatur.no , etter at taksering er vurdert august/september. For å løse jaktkort som innenbygdsboende må du være fast bosatt i Gausdal kommune og innmeldt i folkeregisteret der.

Ingeborg Ørslien